لیست اخبار صفحه :62
مدرسه میدانی؛ الگویی اثربخش برای ارتقای آموزش سلامت در بحران‌ها
گفت و گو با برگزیدگان هجدهمین جشنواره شهید مطهری دانشگاه علوم پزشکی تهران

مدرسه میدانی؛ الگویی اثربخش برای ارتقای آموزش سلامت در بحران‌ها

در هجدهمین جشنواره آموزشی شهید مطهری، دکتر عباس استاد تقی‌زاده، رئیس دپارتمان سلامت در حوادث و بلایا و رئیس مرکز تحقیقات تغییر اقلیم و سلامت دانشگاه علوم پزشکی تهران، با ارائه طرحی نوآورانه تحت عنوان «مدرسه میدانی: الگویی اثربخش برای بهبود کیفیت یادگیری» موفق به کسب عنوان برگزیده شد.

 دکتر منصور جمالی زواره‌ای؛ مسیری از تلاش تا تدبیر در عرصه پزشکی و آموزش
بخش دوم و پایانی

دکتر منصور جمالی زواره‌ای؛ مسیری از تلاش تا تدبیر در عرصه پزشکی و آموزش

دکتر منصور جمالی زواره‌ای، استاد پاتولوژی و عضو هیئت علمی پیشکسوت دانشگاه علوم پزشکی تهران، از مسیر حرفه‌ای‌ اش و تجربیات گرانبهایش در عرصه پزشکی و آموزش سخن گفت. وی با اشاره به روزهای ابتدایی تحصیل خود در زواره، گفت: در سال پنجم دبیرستان در زواره تحصیل کردم و از شش سالگی تابستان‌ها مشغول به کار بودم، از قالی‌بافی گرفته تا فروشندگی دوره ‌گرد.

ایران، پیشگام آموزش سلامت جهانی در منطقه
گفت و گو با برگزیدگان هجدهمین جشنواره شهید مطهری دانشگاه علوم پزشکی تهران

ایران، پیشگام آموزش سلامت جهانی در منطقه

دکتر امیرحسین تکیان، استاد سیاست‌گذاری سلامت در دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران و بنیان‌گذار مرکز تعالی سلامت جهانی، با طرحی نوآورانه در هجدهمین جشنواره آموزشی شهید مطهری برگزیده شد. طرح وی با عنوان «طراحی، اجرا و ارزشیابی دوره کارشناسی ارشد سلامت جهانی بر اساس نیازسنجی منطقه غرب آسیا و شمال آفریقا» و با مشارکت دانشگاه‌های اروپایی تدوین شده است. به گفته دکتر تکیان، بیش از ۶۰ درصد سرفصل‌های این دوره برای نخستین‌بار در کشور ارائه می‌شود. سرفصل‌هایی نظیر تغییرات اقلیمی و تأثیر آن بر سلامت، سلامت مهاجران، و کاربرد رسانه‌های اجتماعی در آموزش و ارتباطات سلامت، از جمله نوآوری‌های این دوره هستند.

هفته آموزش دانشگاه علوم پزشکی تهران؛ فرصتی برای بازاندیشی و ارتقای کیفیت آموزش

هفته آموزش دانشگاه علوم پزشکی تهران؛ فرصتی برای بازاندیشی و ارتقای کیفیت آموزش

دکتر محبوبه مافی‌نژاد، مدیر مرکز مطالعات و توسعه آموزش دانشگاه علوم پزشکی تهران، در سخنانی به مناسبت هفته آموزش این دانشگاه، بر اهمیت آموزش به‌عنوان یکی از ارکان اصلی توسعه تأکید کرد و آن را قلب تپنده دانشگاه دانست. وی آموزش را تنها ابزاری برای انتقال دانش ندانسته، بلکه فرآیندی مهم در پرورش اندیشه‌ها، مشارکت و رشد فردی و جمعی خواند که زمینه‌ساز تعالی جامعه دانشگاهی است. دکتر مافی‌نژاد هدف از برگزاری کنگره هفته آموزش را ایجاد فضایی برای بازاندیشی و همفکری جامعه دانشگاهی در خصوص نقش مهم آن‌ها در تربیت فارغ‌التحصیلان کارآمد و توانمند دانست. وی افزود: این هفته، فرصتی است برای مرور راهکارها و راه‌حل‌هایی جهت ارتقای کیفیت آموزش و هم‌چنین پاسخگویی به نیازهای نسل جدید فراگیران. دکتر مافی نژاد بر اهمیت ایجاد مسیری برای ارتقای آموزش تأکید کرد و گفت: کنگره هفته آموزش دانشگاه فرصتی است تا افراد بتوانند به تبادل تجربیات و گفتمان‌های مشترک پرداخته و در مسیر ارتقاء کیفیت آموزش دانشگاه گام بردارند. این برنامه به بررسی چالش‌های موجود در آموزش علوم پزشکی و ارائه راه‌حل‌های مبتنی بر شواهد در دنیای امروز می‌پردازد.

آسیب‌شناسی دهان آسان‌تر از همیشه؛ موفقیت مدل آموزشی ترکیبی در دانشکده دندانپزشکی
گفت و گو با برگزیدگان هجدهمین جشنواره شهید مطهری دانشگاه علوم پزشکی تهران

آسیب‌شناسی دهان آسان‌تر از همیشه؛ موفقیت مدل آموزشی ترکیبی در دانشکده دندانپزشکی

در هجدهمین جشنواره شهید مطهری دانشگاه علوم پزشکی تهران، از دکتر سمیرا درخشان، دانشیار گروه آسیب‌شناسی دهان، فک و صورت و مدیر دفتر توسعه آموزش دانشکده دندانپزشکی، به دلیل ارائه یک فرآیند آموزشی نوآورانه قدردانی شد. این فرآیند آموزشی با عنوان «طراحی، اجرا و ارزشیابی ارائه ترکیبی درس آسیب‌شناسی دهان و فک و صورت با استفاده از خرده‌ محتواهای الکترونیکی مبتنی بر اصول مایر و متناسب با نسل Z» به‌عنوان یکی از طرح‌های برگزیده در حیطه یادگیری الکترونیک جشنواره معرفی شد. این طرح که ریشه در پایان‌نامه کارشناسی ارشد آموزش پزشکی او دارد، در دو ترم اخیر در دانشکده اجرا شده و همچنان در حال اجرا است.

کتابخانه دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران، مرجع علمی و پژوهشی برجسته کشور

کتابخانه دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران، مرجع علمی و پژوهشی برجسته کشور

دکتر علی نجفی، رئیس کتابخانه دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران، در گفت‌ وگویی با اشاره به قدمت و ویژگی‌های منحصر به فرد این کتابخانه گفت: این کتابخانه قدیمی‌ترین و بزرگ ‌ترین کتابخانه دانشکده‌ای در کشور است که از سال 1316 آغاز به کار کرده و تاکنون به فارغ‌التحصیلان و اساتید دانشکده خدمات علمی گسترده‌ای ارائه کرده است.

 طنین گام‌های استوار مرکز مطالعات و توسعه آموزش دانشگاه علوم پزشکی تهران در مسیر شکوفایی آموزش پزشکی
سی سال افتخار، سی سال تعالی

طنین گام‌های استوار مرکز مطالعات و توسعه آموزش دانشگاه علوم پزشکی تهران در مسیر شکوفایی آموزش پزشکی

همزمان با برگزاری هفته آموزش، سی‌امین سالگرد تأسیس مرکز مطالعات و توسعه آموزش دانشگاه علوم پزشکی تهران با حضور جمعی از استادان، دانشجویان، پژوهشگران و مسئولان حوزه آموزش پزشکی، در فضایی صمیمی و علمی در موزه تاریخ علوم پزشکی گرامی داشته شد. این مرکز به عنوان اولین مرکز همکار آموزش مبتنی بر شواهد در خاورمیانه به رسمیت شناخته شده است که افتخاری بزرگ برای دانشگاه علوم پزشکی تهران به شمار می‌رود.

شصت سالگی دانشکده توانبخشی دانشگاه علوم پزشکی تهران؛ آغاز پوست اندازی دوم
نگاهی نو، افقی تازه

شصت سالگی دانشکده توانبخشی دانشگاه علوم پزشکی تهران؛ آغاز پوست اندازی دوم

در آیین گرامیداشت شصتمین سالگرد تأسیس دانشکده توانبخشی دانشگاه علوم پزشکی تهران، دکتر سید احمدرضا خاتون‌آبادی، رئیس این دانشکده، با اشاره به دستاوردهای چشمگیر حوزه توانبخشی در دهه‌های اخیر، بر ضرورت عبور از چالش‌های موجود و حرکت به سوی «پوست‌اندازی دوم» در این حوزه تأکید کرد. وی اظهار داشت: «خوشبختانه رشد چشمگیری که در دهه‌های اخیر در حوزه توانبخشی کشور رخ داده، توانسته پاسخگوی بسیاری از نیازهای جامعه باشد. اما همچنان با چالش‌هایی چون کمبود نیروی انسانی متخصص، محدودیت تجهیزات و مشکلات زیرساختی روبه‌رو هستیم.»

علم زمانی معنا می‌یابد که با عشق آموخته و آموزش داده شود
گفت‌وگو با دکتر منصور جمالی زواره، استاد پیشکسوت دانشگاه علوم پزشکی تهران

علم زمانی معنا می‌یابد که با عشق آموخته و آموزش داده شود

دکتر منصور جمالی زواره، عضو هیئت علمی پیشکسوت دانشگاه، در گفت‌ وگویی با روابط عمومی دانشگاه، ضمن مرور خاطراتی از دوران کودکی، دیدگاه‌های خود را پیرامون رسالت آموزش، جایگاه استاد، آینده ‌نگری نسل جوان، مهاجرت نخبگان و نقش آموزش در توسعه انسانی تبیین کرد. دکتر جمالی زواره با اشاره به تغییرات نسلی و انتظارات جدید دانشجویان گفت: دانشجوی امروزی به ‌دنبال استادی الهام ‌بخش و راهنماست، نه صرفاً یک منبع اطلاعات. او می‌خواهد بیندیشد، نقد کند و دیده شود. در این شرایط، استاد باید علاوه ‌بر دانش علمی، مهارت ارتباطی، انگیزشی و درک اجتماعی داشته باشد.

روایت‌ احترام، همدلی، یاد خاطرات و نوآوری در فضایی آکنده از علم، مهر و طبیعت
فیلم روز استاد در دانشکده داروسازی و مرکز رشد فرآورده‌های دارویی دانشگاه علوم پزشکی تهران

روایت‌ احترام، همدلی، یاد خاطرات و نوآوری در فضایی آکنده از علم، مهر و طبیعت

با حضور رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران مراسم روز استاد در دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی تهران، امسال با رویکردی متفاوت در مرکز رشد فرآورده‌های دارویی برگزار شد. به گفته دکتر سید رضا رئیس کرمی، این مراسم در فضای باز مرکز رشد فرآورده های دارویی، فضایی سرشار از طراوت اردیبهشتی که به‌دور از ساختارهای خشک و تکراری، حال و هوایی متفاوت به خود گرفت. در این مراسم، هر استاد نهالی به نام خود کاشت تا نه‌تنها یادگاری ماندگار از این روز برجای بماند، بلکه گامی نیز در جهت توسعه فضای سبز مجموعه برداشته شود. همچنین، پذیرایی با میوه‌هایی از درختان توت همین مرکز انجام شد؛ حرکتی دلنشین که نشان از پیوند عمیق این مراسم با محیط اطراف و فرهنگ قدردانی بومی دارد.

تنظیمات قالب